1. Istotne jest stworzenie dziecku możliwości i przestrzeni do swobodnego wyrażania emocji – bez krytyki czy też podważania, tych nawet najtrudniejszych uczuć. Pytanie: Jak się dziś czujesz w skali od 1-10, gdzie 1 będzie oznaczało naprawdę podły nastrój, a 10 – euforię i maksimum energii, może pomóc rozpocząć rozmowę z dzieckiem. Naszym celem jest skłonić dzieci do mówienia o tym, jak się czują, ponieważ już sama rozmowa o ewentualnym problemie, możliwość „wygadania się” wpływa na poprawę nastroju.
2. Warto zadbać o to, aby w czasie rozmowy z dzieckiem nie przenosić na relację z dzieckiem własnych lęków, obaw oraz zniecierpliwienia i rozdrażnienia. Jeśli jednak czujesz zmęczenie/zniecierpliwienie – najpierw zadbaj o swój dobrostan psychiczny i dopiero wtedy powróć do rozmowy z dzieckiem.
3. Warto przypominać dzieciom, iż stacjonarny powrót do szkoły jest dobrym momentem na odbudowanie relacji z rówieśnikami.
4. Pamiętaj, że oceny Twojego dziecka nie świadczą o jego wartości – są one jedynie wyznacznikiem wiedzy z danego zakresu przedmiotu i ewentualną informacją o tym, nad czym jeszcze musi popracować.
5. Pomóżmy dzieciom w radzeniu sobie ze stresem. Przypomnij swojemu dziecku o konieczności uważnego, spokojnego oddychania, o koncentracji na „tu i teraz”, na tym, jak „czują się” poszczególne części naszego ciała – czy są napięte, czy rozluźnione? W internecie można odnaleźć liczne treningi ułatwiające uspokojenie i ukojenie psychiki Waszych dzieci: http://www.youtube.com/watch?v=jHJmt6vO4Ic
Jeśli potrzebują Państwo pomocy lub wsparcia w sprawach swojego dziecka, zapraszam do kontaktu przez e-dziennik lub osobiście. Jestem do Państwa dyspozycji w każdą środę od godziny 8:00 do 12:00.
Pedagog PSP w Domecku
Anna Szczoczarz